Sub navigatie

Spelend leren

Digitaal lesmateriaal

Duizenden leerlingen spelen jaarlijks Plaza Challenge School in Nederland en België. Ook spelen in uw klas? Klik op de knop rechtsboven in het menu en schrijf in om twee gratis rondes te spelen met uw klas.

Let op: alleen voor docenten!

Direct inloggen

Contact gegevens

Plaza Challenge School B.V.
079 36 22 015
info@plazachallengeschool.nl

In Plaza Challenge strijden de studenten van uw klas online in een winkelcentrum dat in uw eigen woonplaats gesitueerd kan worden. De studenten worden geconfronteerd met dilemma´s rondom bijvoorbeeld inkoop, verkoop, reclame, personeel (opleiden), lokatie winkel, aantal filialen, assortiment en ondernemersvereniging.

Het spel wordt per ronde gespeeld en resultaten bestaan uit onder andere aantal klanten, aantal verkopen, een digitale Plaza krant, ranglijsten en een competentieprofiel.

Door het competitie element (de studenten willen liever niet verliezen) zijn ze erg geïnteresseerd in hoe ze het de volgende ronde beter kunnen doen. Dit wordt in de praktijk door docenten als een krachtige voedingsbodem voor leren ervaren.

De eerste ronde

De studenten spelen aan de hand van een checklist die in het spel wordt aangeboden. Ze worden hierdoor op een eenvoudige manier door de belangrijkste aspecten van het spel geleid. De studenten nemen allerlei besluiten die bepalend zijn voor het succes van de onderneming. Als voorbeeld is er het dilemma rondom het type inkoop van de producten.

Type inkoop

Voordeel

Nadeel

Groothandel

De producten worden
direct nabestelling
in het magazijn
geplaatst.

Geen
inkoopkortingen
mogelijk.

Leverancier

De producten
worden met korting
(10%-20%) geleverd.

De levertijd van de
bestelde producten
is 1 of 2 rondes.

Veiling

Korting kan flink
oplopen en de
producten worden
direct geleverd.

Niet alle prodcuten zijn
verkrijgbaar en ze worden in
grote partijen aangeboden.

 

In Plaza Challenge gaat het erom de keuzes die je maakt te voelen in je resultaten. Heb je geïnvesteerd in reclame, dan wil je ervaren dat er inderdaad meer mensen naar de winkel zijn gekomen.

Een greep uit de belangrijkste onderwerpen waarover de student besluiten moet nemen om zijn/haar onderneming succesvoller te maken vindt u hier.

 

De ronde draaien

Zodra alle deelnemers klaar zijn met hun instellingen, kunt u als docent handmatig de volgende ronde draaien. Binnen 2 minuten heeft u al de resultaten binnen van de speelronde en kunnen de individuele scores getoond worden. De ervaring leert dat studenten uitermate geïnteresseerd zijn in de onderlinge resultaten en meer willen weten. Voor u als docent is dit een uitgelezen kans om dieper in te gaan op de lesstof.

 

De resultaten terugkoppelen

Naast de individuele totaalscores biedt de Plaza u nog meer aanknopingspunten om klassikaal te bespreken en de stof verder uit te diepen. Zo levert de Plaza per ronde per student een resultatenmatrix. U kunt precies zien waar elke deelnemer een steekje heeft laten vallen of waar hij/zij het juist heel goed heeft gedaan. Aspecten als marktaandeel, gezondheid winkel, inkoopbeleid, communicatie, belasting, personeel en reclame komen aan bod. Na elke ronde verschijnt tevens een Plaza krant dat helemaal op de acties in uw klas is gebaseerd. Studenten zien de effecten van hun acties dus zelfs in de media verschijnen!

Voor een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden verwijzen wij u graag naar het handboek voor docenten. Deze kunt u kosteloos downloaden.